Tüzüğümüz

Sendika Tüzüğünü İndirmek için Tıklayınız

BİRİNCİ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Genel Esaslar

Sendikanın Adı

Madde 1- (1) Sendikanın adı HEP-SEN’dir. Genel Merkezi ve Adresi Madde 2- (1) Sendikanın Genel Merkezi İstanbul’da olup, adresi ‘Armağanevler Mah. Mithatpaşa Cd. No:229/7-8, Ümraniye/İstanbul’dur.

(2) Merkezin başka bir ile nakline Merkez Genel Kurul, il içinde adres değişikliğine ilgili birimlere bilgi vermek şartıyla Sendika Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. (3) Sendikanın aynı şehir sınırları içerisinde farklı bir adrese taşınması durumu, Tüzükte değişiklik yapılmasını gerektirmez.

Sendikanın Faaliyet Göstereceği Alanlar

Madde 3- (1) Sendika; 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun 5.maddesinde belirlenen 3 sıra numaralı Sağlık ve Sosyal Hizmetler hizmet kolunda kurulmuştur. Bu hizmet kolunda olup işçi statüsü dışındaki bir kadro veya sözleşmeli personel pozisyonunda çalışan kamu görevlilerinin görev yaptığı kamu kurum ve kuruluşları ile bunlara bağlı işyerlerinde Türkiye genelinde faaliyet gösterir.

 

İKİNCİ BÖLÜM

 

Sendikanın İlkeleri, Amaçları, Görev ve Yetkileri, Çalışma Yöntemleri ve Yasaklar Sendikanın Amacı ve İlkeleri

Madde 4- (1) - Sendika, insan haklarını merkez alarak; özgür ve bağımsız sendikacılık ilkeleri çerçevesinde, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, demokrasisi ve milli egemenliğine bağlı kalma prensibiyle, Atatürk ilke ve inkılapları ile din ve vicdan özgürlüğünün temel alınması, tam bağımsız ve özgür üyelerinin sosyal, iktisadi, kültürel ve mesleki haklarının korunarak sürekli geliştirilmesi; devletin milletiyle bütünlüğünün korunması ve yaşatılması amacıyla başlıca kamu sağlık ve sosyal hizmetinin sürekli sürdürülmesi; gerek toplumsal gerekse de mesleki anlamda milli, manevi ve öz değerlere saygılı kalınarak sosyal adaletin gerçekleştirilmesi, çalışma barışının sağlanması, emeğin saygınlaştırılması ve çağdaş uygarlık düzeyine ulaşılması amacını taşır kamu sağlık ve sosyal hizmetinin önemli bir kolu olan hemşireler ve tüm sağlık profesyonellerinin yürütmekte olduğu bakım, tedavi ve takip hizmetleri ile diğer sağlık ve sosyal hizmetlerinin sürekliliğinin sağlanması; gerek toplumsal gerekse de mesleki anlamda milli, manevi ve öz değerlere saygılı kalınarak sosyal adaletin gerçekleştirilmesi, çalışma barışının sağlanması, emeğin saygınlaştırılması ve çağdaş uygarlık düzeyine ulaşılması amacını taşır. Bu amaçların gerçekleştirilmesi için;

(2) Üyelerine yaptıkları işe uygun, insan onuruna yaraşır hayat sürmelerine ve aile sorumluluklarını yerine getirmelerine imkân verecek adaletli bir gelir sağlamaya çalışır,

(3) Evrensel insan hakları normlarına dayanan ve uluslararası hukuk ve sözleşmelerden doğan bütün hak ve özgürlüklerin eksiksiz yaşama geçirilmesi için uğraşır,

(4) Üyelerinin ve aile bireylerinin beden ve ruh sağlığını koruyacak ve gelişmelerini sağlayacak tedbirleri alır,

(5) Üyelerinin unvan ve hizmet sınıfına bakılmaksızın iş güvenliği, mesleki saygınlık ve çağdaş çalışma şartlarını, özlük haklarına kazanımlar katarak sağlamaya çalışır,

(6) Üyelerinin mesleki bilgi ve becerilerinin artırılması, görülen hizmetin kalitesinin de yükselmesi için sosyal, kültürel, ekonomik, mesleki ve teknik eğitim çalışmaları yaparak alan ve akademi ile iş birliği yapar,

(7) Kamuda yoksulluk ve yolsuzlukla mücadele eder ve bu yönde toplumsal ve mesleki duyarlılık yaratılması için çalışır,

(8) Üyelerinin geleceğe emin adımlarla ilerlemesini sağlayacak sosyal güvenlik sisteminin düzenlenmesi, geliştirilmesi ve üyelerinin bunların her birinden eksiksiz yararlanabilmesi için çaba sarf eder,

(9) Sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin kazanımı olan ortak değerlere denk düşen iktisadi yeter düzeyde ücret alması ve ücretten yapılan kesintilerin nerede ve nasıl kullanılacağı konusunda söz ve karar sahibi olmasını sağlamaya çalışır,

(10) Tüm insanların dil, din, ırk, cinsiyet, mezhep ve siyasi düşünce farkı gözetmeksizin eşit biçimde sağlık ve sosyal hizmetlerden yararlanmasını ve her türlü ayrıcalık ve ayrımcılığın önlenmesi için uğraşır,

(11) Şiddetin her türlüsü başta olmak üzere, sağlıkta şiddetin önlenmesi, sağlık çalışanlarının güvenlik koşullarının iyileştirilmesi, istenmeyen şiddet olaylarının caydırıcı cezalar ile hukukta karşılık bulması için çalışır,

(12) Üyelerinin unvan farkı gözetmeksizin, kamuda sağlık ve sosyal hizmet sınıfı çalışanlarına yönelik başta istihdam türleri olmak üzere adil çalışma düzeninin özlük hakları ve iş güvenceleri ile tesis edilmesi için gerekli mücadeleyi verir,

(13) Üyelerinin adil ve tarafsız bir atama, yer değiştirme, yükselme ve mesleğinde ilerleme hakkından yararlanabilmelerini sağlamaya çalışır.

(14) Üyelerinin kanıtlanmış eğitim çıktılarının maaşlarına katkı olarak yansıması için çalışır,

(15) Üyelerinin branşlaşması ve branşlaşan üyelerinin kendi istekleri de göz önüne alınarak uygun istihdamının sağlanması için uğraşır,

(16) Dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep farkı gözetmeksizin çalışmanın toplum hayatındaki rolünü ve değerini anlayan ve kavrayan ve bu konuda haklarının ve görevlerinin bilincinde bir üye topluluğu meydana getirmek için çalışır,

(17) Sendika; Kurumsal olarak siyasi ideoloji gütmemek kaydıyla üyelerinin düşüncelerini özgür ve adil mecralarda dile getirmesini, hukuk çerçevesinde; farklı düşünce veya açıklamalara saygı duyarak, bu durumların istenmeyen neticeleri zuhur ettiğinde ise emekçilerine psikolojik baskı, yıldırma ve her türlü çalışma performansını düşürücü eylem uygulanmasının önüne geçilmesi ve hak aidiyeti için çalışır,

(18) Cinsiyet ayrımcılığına karşı çıkarak, başta çalışma yaşamı olmak üzere toplumsal yaşamın her alanında cinsiyetler arası eşitsizliğin ortadan kaldırılması için mücadele etmeyi ve kadınların sendikal yaşama aktif katılımının sağlanması için çaba sarf eder,

(19) Göçmen, mülteci ve sığınmacılar ile ağır insan hakları ihlalleri mağdurlarının hakları ile ilgili çalışmalar yapabilir,

(20) Çevre bilincinin yerleşmesi, tarihi ve kültürel mirasın korunması, sürdürülebilir kalkınmanın sağlanması, sağlıklı kentleşmenin oluşması için çalışmalar yaparak, 21. Yüzyılın temel olgusu olan bilgi toplumuna ulaşılması noktasında üyelerinin teknolojik ve bilimsel gelişmeleri izleyebilmesini sağlamaya yönelik çalışmalar yapar,

(21) İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Birleşmiş Milletler Belgeleri, ILO Sözleşmeleri ile Türkiye’nin onayladığı diğer uluslararası sözleşmelerde yer alan hakların hayata geçirilmesi için çaba gösterir,

(22) Anayasayla belirlenmiş Türkiye Cumhuriyeti değerleri ve Atatürk ilke ve inkılapları dışında Sendikanın hiçbir siyasi ideolojisi yoktur, yöneticileri siyaset yapamaz, siyasi söylemde bulunamaz, siyasi parti taraftarlığı yapamaz, demokrasiye, milli egemenliğe ve üyelerinin siyasi düşüncelerine saygı duyar ancak üyeleri sendika adına siyasi açıklama ve çalışmalarda bulunamaz. Bu prensiplerin sürekli denetimlerini ve düzenini sağlar.

Sendikanın Görev ve Yetkileri

Madde 5- (1) Sendika; Anayasa, uluslararası sözleşmeler, kanun ve mevzuattan doğan hak ve yetkileri ile üyelerinin ortak ekonomik, sosyal, kültürel, hukuksal ve demokratik hak ve çıkarlarını adalet ve eşitlik ilkelerine göre korumak ve geliştirmekten başka;

(2) Üyeleri adına, sendikanın amaç ve ilkelerine uygun ulusal ve uluslararası sendikal üst örgütlere üye olur, onların genel kurul ve toplantılarına delege, temsilci ya da gözlemci gönderir, onları kendi toplantılarına çağırır.

(3) Kurum İdari Kurullarına ve Devlet Personel Mevzuatında sendikaların temsilini öngören kurullara temsilci göndererek toplu iş görüşmelerine katılır, sonuçlandırmaya taraf olur veya uyuşmazlık çıkarır.

(4) Toplu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin anlaşmazlıkların giderilmesi için gerekli idari ve yargısal başvurular yapar. Gerektiğinde bu amaçla Anayasa Mahkemesi'ne, AİHM'e, İnsan Haklan Kurulu'na" Etik Kurulu'na, Kamu Başdenetçiliğine ve diğer ilgili kurum veya kuruluşlara başvuru yapar.

(5) Amaçlarına ulaşabilmek için seminer, konferans, panel, açık oturum, kurultay, kurs vb. eğitici ve kültürel faaliyetlerde bulunur. Üyelerine veya toplumun diğer fertlerine yönelik her türlü eğitici, motive edici ve geliştirici kurslar açar. Sosyal organizasyonlar ve aktiviteler düzenler.

(6) Çalışma hayatından, mevzuattan, mutabakat metinlerinin uygulanmasından, toplu iş görüşmelerinden, örf ve adetten doğan anlaşmazlıklarda ve üyelerinin idare ile doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukuki yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde yönetim ve yargı organları önünde temsil eder veya ettirir, dava açar ve bu nedenle açılan davalarda taraf olur, bu davaları izler, üyelerine ve mirasçılarına yardımda bulunur.

(7) Sendika, faaliyette bulunduğu hizmet koluna dahil olan hemşireler ve sağlık profesyoneli olan tüm kamu görevlilerini, sendika altında örgütleyerek en geniş sendikal birliği sağlamaya çalışır.

(8) Amacına uygun uluslararası kuruluşlara üye olabilir, üyelikten ayrılabilir, üyesi bulunduğu uluslararası kuruluşlara delege, temsilci veya gözlemci gönderebilir, üyesi bulunduğu uluslararası kuruluşların temsilcilerini Türkiye’ye davet edebilir.

(9) Üyelerinin ve ailelerinin yararlanmaları için kâr amacı gütmeksizin, sağlık, tatil, dinlenme, spor tesisleri, kreş, yuva, öğrenci yurdu, huzurevi, kitaplık ve okuma odaları kurar ya da kiralar ve işletir.

(10) Çalışma hayatının ve sosyal güvenliği düzenleyen yasaların, emekçilerin yararına olmayan hükümlerini değiştirmek ve yeni yasalarla bunları iyileştirmek için uğraşır, grev hakkı için mücadele eder ve diğer sendikalarla daimî dayanışma içinde olur.

(11) Kitaplık ve basımevi kurabilir ve işletebilir, kitap, dergi, bülten, broşür, gazete ve benzeri yayınlar neşrederek internet yayını yapabilir.

(12) Doğal veya beşerî afetler durumunda üyelik şartı aranmaksızın yasalar çerçevesinde kazazede kişi ve oluşumlara ayni ve nakdi yardımda bulunur.

(13) Sendika adına menkul ve gayrimenkul edinir, değerlendirir, gerektiğinde satar.

(14) Engelli üyelerinin çalışma yaşamını ve sendikal etkinliklerini kolaylaştırmak için gerekli önlemleri alır ve uygular.

(15) Üyelerinin ortak ekonomik, sosyal hak ve menfaatleri ile personel hukukunu ilgilendiren konularda, ilgili kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak üzere verimlilik araştırmaları yaparak raporlar düzenler, önerilerde bulunur.

(16) Tüzel kişi olarak genel hükümlere göre sahip olduğu yetkileri kullanır.

(17) Bu maddenin altıncı fıkrası uyarınca üye ve mirasçıları nam ve hesabına sendika tarafından temsilen veya doğrudan leh ve aleyhe açılan veya açılacak her türlü dava veya icra takipleri sonucunda lehe sonuçlanıp kesinleşenlerden dolayı elde edilen parasal tutarın belli bir oranının bağış mahiyetinde Sendikaya ödeme taleplerinin kabulüne, üye ve mirasçıların lehine hükmedilen yargılama giderleri ve avukatlık ücretlerinin Sendika olarak sarf edilenlerin geri alınması oranlarını belirlemesi dahil yapılacak uygulamaya dair usul ve esasları belirlemeye Yönetim Kurulu yetkilidir.

Sendikanın Çalışma Şekli ve Yasaklar

Madde 6- (1) Sendika, amaçlarını gerçekleştirmek için Anayasanın koyduğu ilkelere ve ona uygun olarak çıkarılan yasalara ve Atatürk’ün ilke ve devrimlerine bağlı kalarak din, dil, ırk, mezhep, düşünce vb. farklılıkları zenginlik olarak görür ve bu düşünceyle faaliyet gösterir.

(2) Sendika, kamudan ve siyasi partilerden maddi yardım alamaz ve bu kuruluşlara maddi yardımda bulunamaz.

(3) Sendika, siyasi partilerin kuruluşu içinde yer alamaz, siyasi partilerin ad, amblem, rumuz ve işaretlerini kullanamaz.

(4) Sendika organlarına seçilip kamu görevlerinden aylıksız izinli sayılmayı tercih eden Sendika yöneticilerin profesyonel sendikacılığa geçtikleri bu tarihten itibaren Sendika tarafından ödenecek aylık maaşların tutarı, kamudaki en yüksek memur maaşı ile en düşük memur maaşının ortalamasını geçmemek kaydıyla Merkez Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

 

İKİNCİ KISIM

Üyelik

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Sendika Üyeliğinin Kazanılması, Sona Ermesi Sendikaya Üye Olma

Madde 7- (1) Sendikaya; 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 5. maddesinin 3 numaralı sırasında belirtilen hizmet koluna dahil kamu işyerlerinde işçi statüsü dışında, bir kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında çalışan memur, sözleşmeli personel ve diğer kamu görevlileri üye olabilirler.

Üyeliğin Kazanılması

Madde 8- (1) Sendikaya üyelik, kamu görevlisinin, ilgili mevzuat hükümlerine göre e-devlet portali üzerinden güvenli imza ile elektronik ortamda veya internet üzerinden başka bir usul ve esas belirlenmediği takdirde 3 nüsha olarak doldurup imzaladığı üye formunu işyeri temsilcileri aracılığıyla veya doğrudan şube veya temsilciliğe vermesi veya sendika Genel Merkezine göndermesi ve başvurunun sendika yetkili organınca kabulüyle kazanılır. Şube Yönetim Kurulu yapılan üyelik başvurularını 7 gün içinde Sendika Merkez Yönetim Kuruluna bildirmek zorundadır.

(2) Üyelik başvurusu, sendika tarafından en geç 30 gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir sebep gösterilmedikçe üyeliği kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren 30 gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açma hakkı vardır.

(3) Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneği üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere 15 gün içerisinde işverene gönderilir.

(4) Birden çok sendikaya üye olunamaz. Birden çok sendikaya üyelik halinde sonraki üyelik geçersizdir. Aynı tarihli birden fazla üyeliğe ilişkin bildirimler dikkate alınmaz ve bu husus kamu işvereni tarafından ilgiliye ve sendikaya yazılı olarak bildirilir.

(5) Üyelik işleminin gerçekleşmesi ile birlikte üyeler, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen hususlara uygun harekette bulunmayı kabul etmiş sayılırlar.

Üyeliğin Nakli

Madde 9- (1) Sendika üyeleri, doğrudan genel merkezin veya işyerinin bulunduğu yerdeki şubenin üyeleridirler. Bu sınıflamayı yönetim kurulu; üyenin başvuru şekline ve sendikanın mevcut şubeleşme durumlarına göre yapar.

(2) İşyeri değişenler, yeni işyerinde göreve başlamasından itibaren bir ay içinde yeni atandıkları yerdeki şubeye başvurarak üyeliklerinin naklini isterler. Bu şubenin isteği üzerine eski şube, üyelik formunu yeni şubeye gönderir.

(3) Nakil, üyeliği kesintiye uğratmaz.

(4) Üyeliği nakledilenlerin eski şube organlarındaki yönetim görevleri de sona erer.

Üyelik Ödentisi

Madde 10- (1) Sendika üyesinin aylık ödentisi; kadroya ya da pozisyona bağlı ve her ay mutat olarak ödenmekte olan damga vergisine tabi aylık brüt gelirleri toplamının binde beşidir. Üyeliği askıya alınanların ve ücretsiz izinlilerin aidat yükümlülüğü yoktur.

(2) Üyelerin seçme ve seçilme haklarını kullanabilmeleri için aidatlarını ödemeleri gerekir.

Üyelikten Çekilme

Madde 11- (1) Her üye üyelikten istediği zaman, hiçbir gerekçe belirtmeksizin, serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen üye tarafından ilgili mevzuat hükümlerine göre e-devlet portalı üzerinden güvenli imza ile elektronik ortamda veya internet üzerinden başka bir usul ve esas belirlenmediği takdirde 3 nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kuruma verilmesi ile gerçekleşir. Kurum görevlisi, kayıt numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini üyeye vermek zorundadır. Kamu işvereni, bildirimin bir örneğini 15 gün içinde sendikaya gönderir.

(2) Çekilme, kamu işverenine başvuru tarihinden başlayarak 30 gün sonra geçerli olur. Bu süre içerisinde çekilme iradesinde bulunan üyeden üyelik kesintisi yapılmasına devam edilir.

(3) Çekilenin, bu süre içinde başka bir sendikaya üye olması halinde, yeni sendikaya üyeliği, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.

Üyelikten Çıkarılma

Madde 12- (1) Sendikanın tüzüğüne ve genel kurul kararları ile belirlenmiş ilkelere aykırı davranışta bulunan üyeler hakkında şube ve temsilcilikler veya sendika genel merkezinde alınabilecek kararlar aşağıda gösterilmiştir. Bu doğrultuda üye aşağıda belirtilen hallerde üyelikten çıkartılır:

(a) Anayasada ifadesini bulan devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğü ilkesine cumhuriyetin niteliklerine, demokratik ve laik esaslara aykırı hareket etmek.

(b) Kanun ve bağlı yönetmeliklere, sendika tüzüğüne ve tüzük uyarınca hazırlanan yönetmelik hükümlerine uymamak.

(c) Sendika zorunlu organlarının yazılı karar ve talimatlarına aykırı hareket etmek.

(d) Sendikanın ilkelerine, amaçlarına ulaşmasına veya gelişmesine engel olacak eylem ve çalışmalarda bulunmak.

(e) Sendikayı kişisel çıkarları için kullanmak.

(f) Sendika tüzel kişiliği adına; doğrudan veya dolaylı olarak kişisel menfaatlerin gözetilmesi amacıyla; siyasi görüş bildirmek, siyasi parti, grup ve organlarının faaliyetlerine katılarak ideolojik tutumlarda bulunmak.

(g) Sendikayı borçlandırmak ve maddi zarara uğratmak, ayni ve nakdi kıymetlerini zimmetine geçirmek.

(h) Sendika merkez genel kurul kararı ile üyelikten çıkarılan üyelerin isimleri sendikaca on beş gün içinde işverene bildirilir.

(2) Üyelikten çıkartılma süreçleri aşağıdaki şekilde ifade edilmiştir:

a)Şubelerde ve şubeye bağlı temsilciliklerde, işyeri üyelerinin ya da şube yönetim kurulunun salt çoğunluğunun gerekçeli kararı ile Şube Disiplin Kuruluna verilir. Şube Disiplin Kurulunca gerekli soruşturma yaptırılır ve durum sabit görüldüğünde sendika Merkez Disiplin Kuruluna çıkarma istemi için başvurulur. Merkez Disiplin Kuruluna çıkarılması istenen üyenin bu tutum ve davranışları sabit görüldüğünde üyeliği askıya alınır ve ihraç istemi ile ilk Merkez Genel Kuruluna götürülür.

b- Sendika genel merkezinde MYK’nın salt çoğunluğunun gerekçeli kararı ile Merkez Disiplin Kuruluna verilir. Merkez Disiplin Kurulunca gerekli soruşturma yaptırılır ve durum sabit görüldüğünde üyenin üyeliği askıya alınarak üyelikte çıkartılması istemi ile ilk Merkez Genel Kuruluna sevk ve intikal ettirilir.

c- İşbu tüzük ve ilgili mevzuat hükümlerine göre kurulan organlarda, şubelerde ve şubeye bağlı temsilciliklerde ilgili disiplin kurulunca gerekli soruşturma yürütülüp aşağıdaki suçları işledikleri sabit görülen üyelerin üyeliği askıya alınarak Merkez Genel Kurulu kararı beklenilmeksizin üyelikleri ilk Merkez Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten çıkartılır.

Üyelikten çıkarma için Merkez Genel Kurulu’nun beklenmeyeceği durumlar;

c-1) İlgili mevzuatlarda tanımlanan çocuk ihmal ve istismarı suçlarını işleyenler,

c-2) İlgili mevzuatlarda tanımlanan taciz ve tecavüz suçlarını işleyenler,

c-3) İlgili mevzuatlarda tanımlanan rüşvet ve benzeri yolsuzluk suçları işleyenler,

Üyeliğin Devamı ve Üyeliğin Askıya Alınması

Madde 13- (1) Üyeliğin devamı ve askıya alınması gereken haller aşağıda belirtilmiştir;

(2) Askere alınan üyenin bu görevi sona erinceye kadar askıya alınır.

(3) Cumhurbaşkanlığı, mahalli idareler ve milletvekili genel veya özel herhangi bir seçimde aday olanların sendika organlarındaki görevlerinin adaylık süresince ve seçilmeleri halinde ne olacağına mevzuata göre karar verilir.

(4) Hakkında Disiplin Kurulu soruşturması açılanlar ve hakkında üyelikten çıkartılması talep edilen sendika üyesinin mevcut üyeliği; genel kurulda alınacak karara kadar askıya alınır ve üyeliği askıda olan üyelerin genel kurulda sendikanın herhangi organına adaylığı kabul edilmez.

Üyeliğin Sona Ermesi

Madde 14- (1) Sendika üyeliği;

(a) Sendika üyeliğinden çekilme,

(b) Sendika üyeliğinden çıkarılma,

(c) Emekli olma,

(d) Haklı bir sebep olmaksızın üst üste üç ay süre ile üyelik aidatı ödememe,

(e) Hizmet kolunun değişmesi,

(f) Memuriyetten çıkarılma,

(g) Memuriyetten istifa,

(h) Üyenin ölümü,

(i) 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 15. maddesi kapsamına giren bir göreve atanma durumlarında sona erer.

(2) Yukarıdaki fıkralara göre üyeliği sona erenlerin sendika ve şube genel kurullarında seçme ve seçilme hakkı yoktur. Bu durumda olanların sendika ve sendika şubelerinin organlarındaki görevleri sona erer. Ancak, emekli olanların sendika ve şube organlarındaki görevleri, seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder. (3) Haklı bir sebep olmaksızın üç ay üst üste üye aidatı ödemeyenlerin üyeliği, herhangi bir kurul kararı gerektirmeksizin kendiliğinden düşer. Bu durum tespit edildiği tarihten itibaren sendika tarafından bir ay içerisinde üyeye yazılı olarak tebliğ edilir.

Konfederasyona Üye Olma, Üyelikten Ayrılma

Madde 15 – (1) Sendikanın bir konfederasyona üye olabilmesi için; sendika merkez genel kurula katılan üye tam sayısı veya delege tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alınması şarttır. Konfederasyon üyeliğinden çekilmede de yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır. Üye olma ve çekilme ilan edilir ve resmi makamlara bildirilir.

 

ÜÇÜNCÜ KISIM

Sendika Organları

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Sendika Organları Zorunlu Organlar

Madde 16– (1) Sendikanın zorunlu organları şunlardır:

1) Merkez Genel Kurul

2) Merkez Yönetim Kurulu

3) Merkez Denetleme Kurulu

4) Merkez Disiplin Kurulu

(2) Sendika, zorunlu organların görev, yetki ve sorumluluklarını devretmemek kaydıyla yönetim kurulu kararıyla başka organlar da kurabilir.

İstişare Organları

Madde 17- (1) Sendika yönetim kurulu gerekli hallerde yönetim kurulu kararı ile istişare organları oluşturabilir ve yine yönetim kurulu kararı ile bu kurulları lağvedebilir. Bu kurullar doğrudan sendika başkanına bağlı çalışırlar ve gerekli hallerde yönetim kuruluna tavsiye kararlar niteliğinde rapor verebilir. Bu istişare kurulları şunlardır;

a) Bilim Kurulu,

b) Danışma Kurulu,

c) Sendika merkez yönetim kurulunca kurulabilecek diğer kurullar.

 

BİRİNCİ FASIL

Sendika Merkez Genel Kurulu

Sendika Merkez Genel Kurulunun Oluşması

Madde 18- (1) Sendika merkez genel kurulu, sendikanın en yüksek ve en yetkili organıdır.

(2) Sendika şubesi genel kurulları ve üye sayısı bini aşan sendikaların genel kurulları delegelerle yapılabilir. Sendika Merkez Genel Kurullarına katılacak delege sayısı toplam 110'dur. Merkez Yönetim Kurulu ve Merkez Denetim Kurulunun 10 kişilik asil üyeleri doğal delegedir. Bunun dışında kalan 100 kişi seçim ile belirlenir. Sendikanın toplam üye sayısının 100'e bölünmesi ile anahtar sayı bulunur. Her il ve ilçe, Merkez Genel Kurul delegeliği için seçim bölgesidir. Her seçim bölgesinin üye sayısı anahtar sayıya bölünerek delege sayısı ortaya çıkarılır. Anahtar sayı altında üye sayısı bulunan seçim bölgeleri birleştirilerek tek seçim bölgesinde toplanır. Merkez Genel Kurulu Delege seçimleri en az 15 gün önceden üyelere Toplu SMS, E-posta ya da kurumsal internet sitesi ile duyurulur. Genel Merkeze şahsen müracaat edilebileceği gibi e-posta ya da elden veya normal posta ile ulaştırılacak bir dilekçe ile adaylık başvurusunda bulunulabilir. Merkez Genel Kurul delegeliğine müracaat eden adayların üyeliklerinin aktif olması durumunda adaylıkları kabul edilerek adaya Telefon, SMS ya da elektronik posta yolu ile geri bildirim sağlanır. Adaylığı kabul olmayan üyeye gerekçesi ile birlikte geri bildirim sağlanır. Adaylık müracaat süresi bitiminde seçim bölgelerine göre aday listeleri; adayların isim ya da soy isimlerine göre alfabetik olarak sıralanıp seçimden en az 15 gün önce sendika resmi internet sitesinde ya da sosyal medya hesabında ilan edilir. İtirazlar, listelerin ilan edildiği tarihten itibaren başlayan askı süresinden itibaren 10 gün içinde yazılı ve gerekçeli olarak Merkez Yönetim Kuruluna olarak yapılır. Merkez Yönetim Kurulu 5 gün içinde itirazı sonuçlandırarak geri bildirimde bulunur. Delege listelerinin kesinleşmesi ile birlikte seçim bölgelerine göre adaylar isim ya da soy isimlerine göre alfabetik olarak sıralanıp seçimden en az 7 gün önce sendika binası ilan panosunda askıya asılır ve sendika resmi internet sitesinde ya da sosyal paylaşım hesabında duyurur.

(3) Sendikanın toplu SMS uygulaması varsa 3 gün önceden toplu SMS ile tüm üyelere yer tarih ve saati bildirilir. Sandık kurulunda görev almak için seçimden en az 24 saat öncesine kadar şube ya da temsilcilik yönetim kuruluna müracaatta bulunulur. İsteklilerin tamamı sandık kurulunda görevlendirilir. Delege seçimleri, alfabetik hazırlanmış pusulalar ile ilgili seçim bölgesinden oluşturulacak sandık kurulu heyetince gizli oy açık sayım esasına göre yapılır. Seçmenin en fazla kaç delege için oy kullanabileceği pusulanın en alt kısmında belirtilir. Merkez genel Kurulu delegeliği seçimlerinin şube genel kurulu zorunlu organ seçimleri ile birlikte yapılması durumunda şube genel kurulu için ayrı bir sandık kurulur. Merkez Genel Kurul Delegesi Seçilen delegeler olağan ya da olağanüstü Merkez genel kuruluna katılmaya hak kazanırlar. Delegeliğe süresi içinde yeterli müracaat olmaması halinde seçim yapılmaz. Müracaatlar seçimden 24 saat öncesine kadar devam ettirilir ve müracaat önceliğine göre delege sayısına ulaşıldığında müracaatlar sonlandırılır. Merkez Genel Kurulu delege seçimi ayrı yada şube genel kurulunda zorunlu organ seçimi ile birlikte ayrı bir sandık kurularak da yapılabilir. Sendika toplam üye sayısı 1000'in altında olması durumunda merkez genel kurul delege seçimi yapılmaz ve genel kurul tarihinden 30 gün öncesine kadar sendikaya üyeliği kabul edilen üyeler ile Merkez Genel Kurulu gerçekleştirilir."

Şube Genel Kurulu Delege Belirleme Süreci

(4) Şube genel kurulu delege belirleme sürecini tüzüğü esas alarak Genel Yönetim Kurulunun belirlediği komisyon yürütür. Şube Genel Kurullarına katılacak delege sayısı 110'dur. Şube Yönetim ve Denetim Kurulunun 10 kişilik doğal delege olarak seçime katılırlar. Diğer Şube delegeler seçim ile belirlenir. Her işyeri ayrı bir seçim bölgesidir. Şube üye sayısının 100'e bölünmesi ile anahtar sayı bulunur. İşyerlerindeki toplam üye sayısının anahtar sayıya bölünmesi de bulunacak sayı kadar delege seçilir. Anahtar sayının altındaki işyerleri birleştirilerek tek seçim bölgesinde toplanır. Şube Genel Kurul delege adaylığı için Şubeye şahsen müracaat edilebileceği gibi e-mail, elden ya da posta ile ulaştırılacak bir dilekçe ile adaylık başvurusunda bulunulabilir. Şube delegeliğine müracaat eden adayların üyeliklerinin aktif olması durumunda adaylıkları kabul edilerek adaya Telefon, SMS ya da E-posta yolu ile geri bildirilir. Adaylığı kabul olmayan üyeye gerekçesi ile geri bildirim sağlanır. Adaylık Müracaat süresi bitiminde seçim bölgelerine göre adaylar, isim ya da soy isimlerine göre alfabetik olarak sıralanıp seçimden en az 15 gün önce sendika internet sitesinde ya da sosyal paylaşım hesabında duyurulur. Sendikanın toplu SMS uygulaması ile 15 gün önceden toplu SMS ile de bildirilir. İtiraz süresi askıya asıldıktan sonra 10 gündür ve itirazlar, yazılı ve gerekçeli olarak Şube Yönetim Kuruluna olarak yapılır. Şube yönetim kurulu 5 gün içinde itirazı sonuçlandırarak geri bildirimde bulunur. Delege listelerinin kesinleşmesi ile birlikte seçim bölgelerine göre adaylar isim ya da soy isimlerine göre alfabetik olarak sıralanıp ilgili seçim bölgelerinde seçimden en az 7 gün önce işyeri sendika ilan panolarında askıya asılır. Sendikanın toplu SMS uygulaması varsa 3 gün önceden toplu SMS ile seçimin yer tarih ve saati bildirilir. Sandık kurulunda görev almak için seçimden en az 24 saat öncesine kadar şube yönetim kuruluna müracaatta bulunulur. İsteklilerin tamamı sandık kurulunda görevlendirilir. Delege seçimleri, alfabetik hazırlanmış pusulalar ile ilgili seçim bölgesinden oluşturulacak sandık kurulu heyetince gizli oy açık sayım esasına göre yapılır. Seçmenin en fazla kaç delege için oy kullanabileceği pusulanın en alt kısmında belirtilir. Şube Genel Kurul Delegesi Seçilen delegeler olağan ya da olağanüstü Şube genel kurullarına katılmaya hak kazanırlar. Delegeliğe süresi içinde yeterli müracaat olmaması halinde seçim yapılmaz. Müracaatlar seçimden 24 saat öncesine kadar devam ettirilir ve müracaat önceliğine göre delege sayısına ulaşıldığında müracaatlar sonlandırılır.

Merkez Genel Kurulun Toplanma Zamanı ve Toplantı Esasları

Madde 19- (1) Sendika merkez genel kurulu dört yılda bir sendika merkezinin bulunduğu ilde toplanır. Genel Kurula çağrı Sendika Merkez Yönetim Kurulunca yapılır. Sendika Merkez Yönetim Kurulunca hazırlanan genel kurul toplantısının yeri, günü, toplantı saati ve gündemi, genel kurul delege listeleri ile birlikte en az on beş gün öncesinden mahallin en büyük mülki amirine ve yasanın öngördüğü mercilere yazı ile bildirilir.

(2) Seçim yapılacak merkez genel kurul toplantılarından en az on beş gün önce merkez genel kurula katılacak delegeleri belirleyen listeler ile toplantının gündemi, yeri, günü, saati ve çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte iki nüsha olarak o yer seçim kurulu başkanı olan hâkime ve mahalli mülki amire tevdi edilir. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar merkez genel kurulun toplantı tarihinden yedi gün önce sendika binasında üç gün süre ile ilan edilir.

(3) Toplantı tarihlerinin, gündemde yer alan diğer konular göz önünde bulundurularak, görüşmelerin bir cumartesi günü akşamına kadar sonuçlanmasını ve seçimlerin ertesi gün olan Pazar gününün dokuz-on yedi saatleri arasında yapılmasını sağlayacak şekilde düzenlenmesi zorunludur. Şube genel kurullarında görüşmeler ve seçimler yukarıdaki günlerden biri içinde tamamlanır. Denetim ve bütçe raporları genel kurulda ilan edilir.

(4) Merkez Genel kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi, bir gazetede veya internet sitesinde ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek sureti ile toplantıya çağrılır.

(5) Merkez Genel kurul toplantı yeter sayısı, toplam delege veya genel kurula katılan üye tamsayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda salt çoğunluk sağlanamazsa, durum bir tutanakla tespit edildikten sonra, ikinci toplantı en erken yedi, en geç on beş gün içinde yapılır. İkinci toplantıda çoğunluk şartı aranmaz. Ancak bu sayı genel kurula katılan üye veya delege sayısının üçte birinden az olamaz.

(6) Merkez Genel kurul toplantısı mülki amire bildirilen yer, gün ve saatte yapılır. Merkez Genel kurula katılacak delegeler kimlikleri tespit edilerek ve delege listesindeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.

(7) Merkez Genel kurul toplantı nisabı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Sendika Genel Başkanı veya görevlendireceği Sendika Merkez Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, iki başkan vekili ve yeteri kadar kâtip üye açık oylama yöntemiyle sendika üyeleri arasından seçilerek Divan oluşturulur.

(8) Toplantının yönetimi Divan Başkanına, bulunmadığı zamanlarda Başkanın uygun göreceği Başkan Vekillerinden birine aittir. Katipler toplantı tutanağını düzenler ve başkanla birlikte imzalarlar. Toplantı sonunda, bütün tutanak ve belgeler Yönetim Kuruluna verilir. Her delege veya üyenin tek oy hakkı vardır ve bu hak devredilemez. Delege usulü ile seçimde sendika zorunlu organlarına, sendika merkez genel kurul delegesi olmayanlar aday gösterilemez ve seçilemez. Sendika Merkez Genel Kurul dışındaki organlara seçilebilmek için kamu görevlisi olarak çalışmak ve merkez genel kurul delegesi olmak yeterlidir. Ancak delegelerin üçte ikisinin yazılı teklifi üzerine delege olmayan sendika üyeleri de zorunlu organlara seçilebilir.

(9) Seçimler serbest, gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır. Sendika Merkez Genel Kurul toplantısında yalnız gündemdeki maddeler görüşülür. Ancak, merkez genel kurula katılan üyelerin veya delegelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen hususlar gündeme alınır.

(10) Genel kurula katılan üye veya delegelerin onda birinin yazılı isteği üzerine gündeme konulmuş bir maddenin gündemden çıkarılmasında da aynı usule uyulur. Merkez Genel kurul, toplantı gündemindeki konularla ilgili olarak veya merkez genel kurula katılan delegelerin yazılı önerileri üzerine gerekli gördüğü komisyonları teşekkül ettirebilir. Komisyonlar raporlarını hazırladıktan sonra merkez genel kurula sunarlar. Komisyon, kendi üyeleri arasından bir başkan ve bir raportör seçerek çalışmalarına devam eder. Komisyonların raporları merkez genel kurulda görüşülerek karara bağlanmadıkça geçerli değildir. Komisyonlara merkez genel kurul delegesi olmayanlar seçilemez. Ancak, komisyonlar lüzum gördüğü takdirde konu ile ilgili uzman alabilirler. Bu gibi hallerde uzmanların oy hakkı yoktur. Komisyonların üye sayısı merkez genel kurulca tespit edilir.

(11) Merkez Genel kurulun kararları ile oylama neticeleri merkez genel kurul karar defterine geçirilir ve ayrıca tutanaklar ile tespit edilir. Bu konuya mahsus karar defteri ve tutanaklar merkez genel kurul divanınca imza edilir. Divan tarafından imzalanmamış tutanaklar ile defterler geçersizdir.

(12) Delege sıfatı, sendika üyeliğinin devamı halinde müteakip Olağan Merkez Genel Kurul için yapılacak delege seçimine kadar devam eder. Bu sıfat üyelikten istifa ve emeklilik ile sona erer. Ancak Emekliye ayrılanlardan sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki yöneticilerin delegelik sıfatları olağan merkez genel kurul delege seçimine kadar devam eder.

(13) Merkez Genel Kurulun Toplantı biçim, oluşumu ve seçimlerde uyulacak usuller Genel Kurul Seçim Yönetmeliği ile düzenlenir.

Sendika Merkez Genel Kurullarında Karar Yeter Sayısı

Madde 20- (1) Merkez Genel kurul karar yeter sayısı, toplantıya katılan delege sayısının salt çoğunluğudur. En az 1000 üyeye ulaşıldığında; bu sayı delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz. 1000 üyeye ulaşılıncaya değin salt çoğunluk aranır.

Sendika Olağanüstü Merkez Genel Kurulu

Madde 21- (1) Sendika Olağanüstü Merkez Genel Kurulu, Sendika Merkez Yönetim veya Denetleme Kurulu’nun gerekli gördüğü hallerde veya bir önceki Sendika Olağan Merkez Genel Kurul Delegelerinin en az beşte birinin yazılı isteği üzerine, Sendika Merkez Yönetim Kurulu’nun kararı ile toplanır.

(2) Olağanüstü Merkez Genel Kurul talebinde bulunan delegeler yazılı dilekçelerinde Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağrılmasını gerektiren sebepleri açıkça belirtmek zorundadırlar.

(3) Delegelerin yazılı dilekçeleri Sendika Genel Merkezinin evrak kalemine tarih ve sayı verilmek suretiyle kaydedilir. Olağanüstü merkez genel kurul talebinde bulunmada, ilk talep tarihinden itibaren on beş günlük süre içindeki yazılı başvurular dikkate alınır. Bu süre içinde yeterli sayıya ulaşamayan başvurular reddedilmiş sayılır. Yeterli başvurunun sağlandığı tarihten itibaren en geç altmış gün içinde olağanüstü merkez genel kurula gidilir.

(4) Olağanüstü merkez genel kurul gündemi, olağanüstü merkez genel kurul talebinde bulunan kurul veya delegelerin dilekçelerinde açıkladıkları istekler doğrultusunda Sendika Merkez Yönetim Kurulunca belirlenir. Ancak gündemde seçim maddesi varsa, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile gündemden çıkarılabilir.

(5) Olağanüstü merkez genel kurulda, bu Tüzüğün 19. maddesinde belirtilen toplantı usul ve esaslarına uyulması zorunludur.

(6) Delege sıfatı; bir önceki merkez genel kurula seçimle gelen delegeleri ile yine bir önceki olağan merkez genel kurulda yönetici olarak seçilen ve bu görevlerinden dolayı kanunen delege olanları kapsar. Bu sıfat üyelikten istifa ve emeklilik ile sona erer. Ancak Emekliye ayrılanlardan sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki yöneticilerin delegelik sıfatları olağan merkez genel kurul delege seçimine kadar devam eder.

Sendika Merkez Genel Kurulun Görev ve Yetkileri

Madde 22- (1) Sendika Merkez Genel Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Organların seçimi,

b) Tüzük değişikliği,

c) Yönetim ve denetleme kurulu raporlarının görüşülmesi ve ibrası,

d) Yönetim kurulunca hazırlanan çalışma programı ve bütçenin görüşülüp aynı veya değiştirilerek kabulü,

e) Gerekli taşınmaz malların satın alınması, mevcut taşınmaz malların satılması, banka kredisi ve ipoteğe ilişkin işlemlerin yapılması hususunda sendika merkez yönetim kuruluna yetki verilmesi,

f) Yurt içindeki ve yurt dışındaki sendikal üst kuruluşlara üyeliğe ya da üyelikten ayrılmaya karar verme,

g) Sendika şubesi açma, şubeleri birleştirme veya kapatma; sendika şubesi açma ve başlangıçtaki kuruluş şartlarını kaybeden şubeleri kapatma konularında yönetim kuruluna yetki verme.

h) Aynı hizmet kolunda olmak şartıyla başka bir sendika ile birleşme veya ona katılmaya karar verme,

i) Sendikanın feshine ve fesih halinde mal varlığının nereye devredileceğine karar verme,

j) Merkez Yönetim Kurulu tarafından merkez genel kurula sunulacak Merkez Disiplin Kurulu kararlarının incelenerek ihraç edilecek üyeler hakkında karar verme,

k) Tüzükte yazılı amaç, ilke ve yetkilerin gerçekleştirilmesi ve kullanılması için yönetim kuruluna görev ve yetki verme,

l) Sendika organlarında görev alacak yöneticilere verilecek her türlü ücretler ile ödenek, yolluk ve tazminatları ile huzur hakkını belirlemede Sendika Merkez Yönetim Kuruluna yetki verme,

m) Geçici olarak görev verilen üyelere verilecek ödenek, yolluk ve tazminatları tespit etmede Sendika Merkez Yönetim Kuruluna yetki verme,

n) Sendikanın üyesi olduğu üst kuruluşlara gönderilecek delegeleri seçme,

o) Mevzuat ya da Tüzük gereğince merkez genel kurul tarafından yapılması belirtilen işlemlerin yerine getirilmesi başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlama,

p) Üyelik aidatlarını belirlemek,

r) Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek eylem ve davranışlarda bulunmak ve benzeri suçları işleyen sendika üyeleri hakkında soruşturma yaptırarak ilgili kişilere üç ay süreli geçici ihraç cezası vermek,  s) Geçmişe etkili olmaması kaydıyla ilgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen tüzük hükümlerinin değiştirilmesi için Sendika Merkez Yönetim Kuruluna yetki vermek.

 

İKİNCİ FASIL

Sendika Merkez Yönetim Kurulu Sendika Merkez Yönetim Kurulunun Oluşması

Madde 23- (1) Sendika Merkez Yönetim Kurulu; Merkez Genel kurul tarafından üyeler arasından seçilen 7 asil ve 7 yedek üyeden oluşur.

(2) Seçilen 7 asil üye merkez genel kuruldan sonraki bir hafta içinde toplanarak kendi aralarında görev dağılımı yapar.

(3) Merkez Yönetim kurulu ayda bir kez olağan olarak toplanır. Genel başkanın veya en az iki yönetim kurulu üyesinin çağrısıyla her zaman olağanüstü toplanabilir.

(4) Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğu, karar yeter sayısı ise katılanların salt çoğunluğudur. Oyların eşitliği durumunda, başkanın katıldığı görüş kabul edilmiş sayılır.

(5) Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararları 5070 sayılı Elektronik imza Kanunu kapsamında imzalanabilir.

(6) Sendika Merkez Yönetim Kuruluna aday olabilmek veya seçilebilmek için az 3 yıl iş bu tüzüğe dair sendikanın üyeliği aranır. İlk sendika genel kurulunda bu şart aranmaz.

Sendika Merkez Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 24- (1) Sendika Merkez Yönetim Kurulu, sendikanın Merkez Genel Kuruldan sonraki en yetkili karar ve yürütme organıdır. Sendikanın tüzel kişiliği Sendika Merkez Yönetim Kuruluna ait olup Şube, Temsilcilik ve iş yeri temsilcilik birimleri onun verdiği yetkiyi kullanır ve onun adına görev yaparlar. Sendika Merkez Genel Kurulunun aldığı kararlar ve tüzüğün kendisine verdiği görev ve yetkiler doğrultusunda sendikayı yönetir. Görevleri şunlardır:

a) Sendikanın çalışma programını yapmak,

b) Toplu iş görüşmeleri yapmak, bu görüşmeler sonucunda doğan iş uyuşmazlıklarında eylem planları hazırlamak, uygulamak veya kaldırmak,

c) Mevzuata ve Merkez Genel Kurul kararlarına göre menkul, gayrimenkul almak, kiralamak, kiraya vermek,

d) Toplu iş görüşmesi yapmak için gerekli tüm işlemleri yürütmek ve yapmak, bu konuda üyelerinden bir veya birkaçına yetki vermek,

e) Merkez Genel Kurulun verdiği yetkiye dayanarak şube veya temsilcilikler açmak.

f) Gerekli gördüğü hallerde Genel Merkez veya Şube Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,

g) Tüzükte belirtilen sendika amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli büroları ve çalışma gruplarını kurmak, gerekli personeli bulup çalıştırmak ve atamalarını yapmak, bunların ücretlerini ve çalışma şartlarını belirlemek,

h) Şubelerin idari ve mali denetimini yapmak,

ı) Sendikaya üyelik için müracaat edenlerin kabul veya reddine karar vermek,

i) Mevzuat, tüzük ve Merkez Genel Kurul kararları doğrultusunda diğer görevleri yerine getirmek,

j) Birikim ve çalışmalarından yararlanmak için gerekirse Danışma Kurulu oluşturmak. Danışma Kurulunun oluşumu ve çalışmalarını belirlemek,

k) Çalışma ve mali raporları, tahmini bütçeyi ve tüzük değişikliğini hazırlayıp kanuni süresi içinde Merkez Genel Kurul delegelerine intikal ettirmek. Bütçe fasılları veya yıllık bütçeler arasında aktarım yapmak.

l) Sendika Merkez Denetleme Kurulunun gerekli görmesi halinde Merkez Genel Kurulu toplantıya çağırmak.

m) Gelir ve gider hesaplarını göz önünde bulundurarak her nevi taşınır mal edinmek ve kiralamak,

n) Üyelerin mesleki, ekonomik, sosyal ve kültürel bilgilerini artıracak kurs, seminer ve konferanslar vb. sosyal faaliyetler düzenlemek, sağlık ve sosyal tesisleri, kütüphane ve basın işleri için gerekli tesisleri kurmak,

o) Genel başkan ya da genel başkanın görevlendirdiği bir yönetim kurulu üyesi tarafından, sendika genel politikalarına aykırı düşmemek koşuluyla, basın toplantısı düzenlemek, yazılı ve sözlü demeçler vermek, bu doğrultuda her türlü basın yayın aracını kullanmak,

ö) Sendika genel kurulunun görev ve yetki alanlarının dışında kalan hususlarda gereklilik halinde sendikanın çalışmasına ilişkin ihtiyaç duyulacak yönetmelikleri oluşturmak ve yürürlüğe koymak,

p) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduğu üst kuruluşlara, sendikal faaliyetler çerçevesinde diğer resmi veya özel kuruluşların toplantılarına ve gezilerine katılmak ve katılacakları tespit etmek,

r) Kanun, yönetmelik, toplu iş görüşmesi ve uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara girecek üyeleri ve temsilcileri seçmek,

s) İş anlaşmazlıklarında ilgili makam, merci ve yargı organlarına başvurmak, görüş bildirmek, talepte bulunmak bu konularda Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek,

t) Üyelerini temsilen mahkemelerde dava açmak, sulh ve ibra etmek konularında Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek, hukukçularına vekalet vermek,

v) Merkez Genel Kurulun yetki alanına giren hususlar dışında kalan her türlü görev ve işlerini yapmak ve bu yetkileri kullanmak.

y) Sendika merkezine ait demirbaş eşya terki ve devri konusunda karar almak.

z) Merkez Genel Kuruldan aldığı yetki ile yapılacak ilk merkez genel kurula sunulmak ve geçmişe etkili olmamak kaydıyla, ilgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen tüzük hükümlerini değiştirir. Sendikanın, Sendika Merkez Yönetim Kurulu Üyeleri yukarıda sayılan görev ve yetkileri aralarında iş bölümü yaparak yürütürler.

Merkez Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları

Madde 25- (1) Merkez Yönetim Kurulu en az ayda bir defa genel başkanın başkanlığında, genel başkanın yokluğunda merkez yönetim kurulunun en yaşlı üyesinin başkanlığında toplanır.

(2) Genel başkan, merkez yönetim kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.

(3) Uygun iletişim araçlarıyla yapılan yazılı çağrıya rağmen olağan toplantılara geçerli bir mazeret bildirmeksizin üç defa üst üste katılmayanların sendika merkez yönetim kurulu üyeliklerine, Yönetim Kurulu kararıyla son verilir ve kendisine yazılı olarak tebliğ edilir. Merkez Yönetim kurulunun daha önceden belirlediği yönetim kurulu üyesi tarafından hazırlanan gündemdeki konuları ve gerekli gördüğü diğer konuları görüşerek karara bağlar.

(4) Merkez Yönetim kurulunun toplantı karar sayısı, üye tamsayısının salt çoğunluğudur. Kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır, oyların eşitliği halinde toplantı başkanının oyunun katıldığı tarafın oyuna itibar olunur. Oylamanın gizli veya açık yapılması merkez yönetim kurulunun kararına bağlıdır.

(5) Yönetim Kurulu üyelerinin bir veya birkaçının herhangi bir nedenle kurul üyeliğinden ayrılması halinde; ilgili yönetim kurulu üyeliğine, yedek üyelerin arasından en çok oy almış veya seçildiği listedeki sırasına göre bulunandan başlayarak oy sırasına göre bir ay içinde genel başkanın veya mevcut Yönetim Kurulu üyelerinin görevlendireceği yönetim kurulu üyesi tarafından çağrı yapılır.

(6) Merkez Yönetim kurulu üye sayısı tamamlanır. Merkez Yönetim Kurulu üye sayısı bu suretle tamamlandıktan sonra yapacağı ilk toplantıda üyeler kendi aralarında boşalan yer ile aday olanlar arasında görev bölümünün gerektirdiği seçimi yaparlar.

(7) Genel Başkanın görevinden ayrılması halinde ise, merkez yönetim kurulu üyeleri olağanüstü merkez genel kurul kararı alır. Merkez Yönetim kurulu üye sayısının; ayrılmalar sebebiyle yedeklerin de getirilmesinden sonra üye tam sayısının yarısından aşağı düşmesi halinde mevcut merkez yönetim kurulu üyeleri veya merkez denetleme kurulu tarafından merkez genel kurul bir ay içinde toplantıya çağrılır.

(8) Çağrının süresi içinde yapılmaması halinde üyelerden birinin başvurusu üzerine iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkeme, üyeler arasından seçeceği üç kişiyi altmış gün içinde merkez genel kurulu toplamakla görevlendirir.

Madde 26- (1) Genel Başkanın Görev, Yetki ve Sorumlulukları

a) Sendika tüzel kişiliğini Genel Başkan temsil eder, merkez yönetim kurulu ve başkanlar kuruluna başkanlık eder. Yurt içinde ve yurt dışında özel veya resmi tüzel kişilerle, resmi merciler ve diğer kuruluşlarla ilişki kurar. Sendika bünyesinde genel hükümler dahilinde kurulacak bütün kurul ve komisyonlara başkanlık eder. Lüzumu halinde bu komisyonların başkanlığını merkez yönetim kurulu üyelerinden herhangi birine devredebilir.

b) Şubeler dahil sendikanın her türlü çalışmalarını, kurulu büroları denetim ve tetkike yetkilidir. Sendika ve şube yönetim kurulu üyelerinin faaliyetlerini izler, gereği gibi yerine getirilmesi için gerekli tedbirleri alır, aldırır.

c) Kendi görevi ile ilgili yazışmaları tek başına, merkez yönetim kurulu üyelerinin görev alanları ile ilgili yazışmaları birlikte imza eder.

d) Sendika adına basın toplantısı yapmak ve beyanatta bulunmak veya yanlış haberleri tekzip eder. Gerekli gördüğü hallerde bu yetkisini merkez yönetim kurulu üyelerine devredebilir veya şube başkanlarına yetki verebilir.

e) Merkez Denetleme Kurulu raporunu ilk merkez yönetim kurulu toplantısına getirmekle görevlidir.

f) Genel Başkan, lüzumu halinde herhangi bir karar alınmaksızın ve belgeye dayalı olarak bütçede gösterildiği kadar harcamalarda bulunabilir ve ilk toplantıda merkez yönetim kuruluna bildirir. Bu harcama yalnız genel başkan tarafından yapılabilir. g) Genel Başkan gerekli gördüğü hallerde bazı yetkilerini diğer merkez yönetim kurulu üyelerine devredebilir veya geri alabilir.

 

ÜÇÜNCÜ FASIL

Sendika Merkez Denetleme Kurulu Sendika Merkez Denetleme Kurulunun Oluşması

Madde 27- (1) Sendika Merkez Denetleme Kurulu, Sendika Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.

(2) Sendika Merkez Denetleme Kurulu, merkez genel kurul seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra on beş gün içinde yapacağı ilk toplantıda kendi arasından bir başkan ve bir sekreter seçer.

(3) Sendikanın denetimi altı ayda bir olağan olarak yapılır. Gerek görülmesi halinde olağanüstü denetleme yapılabilir.

(4) Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğu, karar yeter sayısı ise katılanların salt çoğunluğudur. Oyların eşitliği durumunda, başkanın katıldığı görüş kabul edilmiş sayılır.

(5) Denetim sonucunda hazırlanan rapor yönetim kuruluna sunulur. Ayrıca her merkez genel kurul dönemi içinde genel kurula bir rapor sunulur.

Sendika Merkez Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 28- (1) Genel Merkez Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Merkez Yönetim Kurulu faaliyetlerinin merkez genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi. Sendika organlarının harcama ve çalışmalarını; yasalara, tüzüğe, ilgili yönetmeliklere, merkez genel kurul kararlarına ve bütçe esaslarına uygunluğu bakımından denetleyerek sonucu bir raporla Sendika Merkez Genel Kuruluna sunmak.

b) Tüzüğe uygun olarak kurumsal işleyiş, idari ve mali denetlemede bulunulması, tüzükte gösterilen denetleme görevlerinin yapılması.

c) Olağan olarak 6 ayda bir denetleme yaparak raporunu Sendika Merkez Yönetim Kurulu’na sunmak.

d) Yaptığı denetleme sonucu aykırılık gördüğünde Sendika Merkez Yönetim Kurulu’ndan Sendika Merkez Genel Kurulunun olağanüstü toplantıya çağrılmasını istemek.

e) Sendika Yönetim Kurulu’nun isteği üzerine, şube, temsilcilik ve diğer alt organların denetimini yapmak. Denetleme sonucunda gerekli görürse alt organ olağanüstü merkez genel kurul çağrısı teklifini Sendika Merkez Yönetim Kurulu’na yazılı olarak bildirmek.

f) Yasalar, tüzük, yönetmelik, genel kurul kararları ve diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.

 

DÖRDÜNCÜ FASIL

Sendika Merkez Disiplin Kurulu Sendika Merkez Disiplin Kurulunun Oluşması

Madde 29- (1) Sendika Merkez Disiplin Kurulu, Sendika Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.

(2) Sendika Merkez Disiplin Kurulu, merkez genel kurul seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra on beş gün içinde yapacağı ilk toplantıda kendi arasından bir başkan ve bir sekreter seçer. (3) Sendika Merkez Disiplin Kurulu toplantıları, Sendika Merkez Yönetim Kurulu’nun yazılı bildirimi üzerine üye tam sayısı ile yapılır. Kararlar, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Çekimser oy kullanılmaz.

Sendika Merkez Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 30- (1) Sendika Merkez Disiplin Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen üyeleri hakkında soruşturma yapar, bu tüzük ve yönetmelikte gösterilen disiplin cezalarını verir ve sonucunu gereği için merkez genel kurula ve diğer ilgililere bildirir.

b) Şube Disiplin Kurulu kararlarına karşı yapılan itirazları karara bağlar.

c) Üyelikten çıkarma cezası verilmesini gerekli gördüğü durumlarda ilgilinin üyeliğini Sendika Merkez Genel Kurula kadar askıya alarak kararını Sendika Merkez Genel Kurula sunar.

d) Görev dönemine ilişkin raporunu hazırlayarak, Sendika Merkez Genel Kurulu’na sunar.

 

BEŞİNCİ FASIL

Sendika Başkanlar ve Danışma Kurulu Sendika Başkanlar Kurulunun Oluşması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Madde 31- (1) Başkanlar Kurulu şube başkanları ile sendika merkez yönetim kurulu üyelerinden oluşan istişari bir kuruldur. Kurula sendika genel başkanı veya görevlendireceği sendika merkez yönetim kurulu üyelerinden biri başkanlık eder.

(2) Kurul; Sendika Merkez Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine altı ayda bir, lüzum halinde ise daha kısa sürede olağanüstü olarak toplanır.

(3) Başkanlar kurulu; Sendikanın resmen şubeleşme sürecinin başlamasıyla birlikte oluşturulur. Başkanlar Kurulu:

a) Şubelerin yerel meselelerini dile getirir ve bu konuda yetkili kurullara tavsiyede bulunur,

b) Kurulların çalışmaları hakkında bilgi alarak çalışmaları daha rasyonel hale getirmek için tavsiyelerde bulunur,

c) Toplu sözleşme görüşmelerinin düzenlenmesi ve mutabakat metinlerinin uygulanması hakkında görüşlerini belirtir,

d) Çalışma hayatını ilgilendiren yasa, tasarı ve diğer mevzuat üzerinde görüşlerini ortaya koyar,

e) Sendikanın genel politikası hakkında istişarede bulunarak görüşlerini açıklar,

f) Şube ilişkileri ve ortak konular hakkında şubeler arası dengeyi sağlayıcı önerilerde bulunur,

g) Tüzük maddelerinin gerektiğinde yorumunu yaparak sendika merkez yönetim kuruluna görüş bildirir.

(3) Başkanlar Kurulunca ortaya konulacak görüşler, sonuç bildirgesi halinde özel bir deftere kaydedilir, imzalanarak muhafaza edilir. Bu kararlar Sendika Merkez Yönetim Kurulunca değerlendirilir ve merkez yönetim kurulunca müteakip başkanlar kurulu toplantısında açıklanır. Danışma(istişare) Kurulu

Madde 32- (1) Danışma Kurulu, Sendikanın kuruluşundan itibaren yönetim organlarında görev almış veya örgütlenme çalışmalarına emek vermiş, kamu çalışanlarının sorunları ve çözüm yolları üzerinde çaba harcayan, alanında deneyimli kişilerden sendika genel başkanının teklifi ile merkez yönetim kurulunca atanan kişilerden oluşur. Danışma Kurulu, sendika merkez yönetim kurulunun ya da sendika başkanının gerekli gördüğü hallerde ve yönetim kurulu veya başkan tarafından oluşturulan gündem dâhilinde toplanır. Danışma Kurulu toplantılarına sendika başkanının belirlediği kurul üyesi de başkanlık edebilir.

(2) Danışma Kurulunca ortaya konulacak görüşler bir rapor halinde sendika genel başkanlığına sunulur.

 

İKİNCİ BÖLÜM

 

Sendikanın Şubeleri ve Temsilcilikleri Şubelerin ve Şube Organlarının Oluşumu

Madde 33- (1) Sendika şubeleri, en az 400 üye ile ve Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararı ile kurulur. Merkez Genel kurul kararı ile kapatılabilir.

(2) Şube Zorunlu Organları:

a) Şube Genel Kurulu

b) Şube Yönetim Kurulu

c) Şube Denetleme Kurulu

d) Şube Disiplin Kurulu

Şube İstişare Kurulunun Oluşumu

Madde 34- (1) Şube İstişare Kurulu: İlçe ve İşyeri temsilcilerinden oluşur. Üç ayda bir toplanır, tavsiye kararı alır.

Şube Genel Kurulunun Oluşumu

Madde 35- (1) Şube Genel Kurulu, şubenin en yetkili karar organıdır. Şube Genel Kurulu, kadrosu şube bölgesinde olan ve sendika ödenti kesintisi yapılan üyelerden oluşur.

(2) Şube genel kurulunun toplanmasında uygulanacak usul ve esaslar kıyasen Sendika merkez genel kurulunda uygulanacak usul ve esaslarla aynıdır.

(3) Olağan Şube Genel Kurulları, Sendika Merkez Yönetim Kurulunun belirleyeceği seçim takvimine uygun olarak, Sendika Olağan Genel Kurulundan en az iki ay önce toplanmak ve genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen 15 (on beş) gün içinde Sendika Merkez Yönetim Kuruluna ve mülki idare amirliğine bildirmek zorundadır.

Şube Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 36- (1) Şube Genel Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Şube Genel Kurul gündemini ve/veya sırasını değiştirmek, b) Bir önceki dönem şube yönetim, denetleme, disiplin kurullarının çalışmalarının değerlendirilmesi ve aklanması,

c) Şube yönetim, denetleme, disiplin kurulu üyeleri ile Sendika Merkez Genel Kurul delegelerini seçmek,

d) Yasa, mevzuat, tüzük, yönetmelikler, Şube Genel Kurulu kararları ile verilmiş görevler ve başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlamak.

Şube Yönetim Kurulunun Oluşumu

Madde 37- (1) Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurulu tarafından seçilen veya ilk kuruluşta Sendika Merkez Yönetim Kurulunun yetkilendirdiği 7 (yedi) kişiden oluşur. Asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçilir. Yönetim Kurulunda eksilme olursa en çok oy alan veya liste usulü seçilen kişinin liste sırasındaki yedekten başlamak üzere asıl kurul üyeliğine davet edilir.

(2) Sendika merkez yönetim kurulunun işleyişiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen şube yönetim kurulu için de uygulanır.

Şube Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 38- (1) Şube Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Genel Kurul ve Sendika Merkez Yönetim Kurulu kararlarına, yasalara, tüzüğe, yönetmeliklere göre şubeyi yönetmek ve kurumsal işleyişi sağlamak.

b) Gelir-gider işlemlerini yapmak, bütçeyi hazırlamak ve Şube Genel Kuruluna sunmak.

c) İşyeri temsilciliklerini oluşturmak ve kurumsal işleyişlerini sağlamak. Varsa aksaklıkları gidermek için önlem almak.

d) Şube Genel Kurul çağrısı yapmak.

e) Şube yönetim kurulu başkanı merkez yönetim kurulu bilgisi dahilinde basına ve kamuoyuna açıklama yapabilir. Merkez yönetim kuruluna bilgisi verilen açıklamalar kurul tarafından uygun görülmediği takdirde yapılmaz. Uygun görülmeyen veya merkez yönetim kuruluna herhangi bir bilgilendirme yapılmadan basına ve kamuoyuna yapılan açıklamalar hakkında merkez yönetim kurulunun tahkikat başlatır. Gerekli görüldüğü hallerde disiplin kuruluna sevk edilir.

(2) Şube Yönetim Kurulu üyeleri yukarıda sayılan görev ve yetkileri aralarında iş bölümü yaparak yürütürler.

Şube Denetleme Kurulunun Oluşumu

Madde 39- (1) Şube Denetleme Kurulu, Şube üyeleri arasından şube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.

(2) Sendika merkez denetleme kurulunun işleyişiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen şube denetim kurulu için de uygulanır.

Şube Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 40- (1) Şube denetleme kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Yönetim kurulu faaliyetlerinin genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi.

b) Tüzüğe uygun olarak kurumsal işleyiş, idari ve mali denetlemede bulunulması, tüzükte gösterilen denetleme görevlerinin yapılması.

c) Olağan olarak 6 ayda bir şube organlarının harcama ve çalışmalarını; yasalara, tüzüğe, ilgili yönetmeliklere, genel kurul kararlarına ve bütçe esaslarına uygunluğu bakımından denetleyerek sonucu bir raporla Şube Yönetim Kuruluna ve Şube Genel Kuruluna sunmak.

d) Yaptığı denetleme sonucu aykırılık gördüğünde şube yönetim kurulundan şube genel kurulunun olağanüstü toplantıya çağrılmasını istemek.

e) Şube Yönetim Kurulunun isteği üzerine, işyeri temsilcilikleri ve diğer alt organların denetimini yapmak.

f) Yasalar, tüzük, yönetmelik, genel kurul kararları ve diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.

Şube Disiplin Kurulunun Oluşumu

Madde 41- (1) Şube Disiplin Kurulu, Şube üyeleri arasından şube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.

(2) Sendika merkez disiplin kurulunun işleyişiyle ilgili usul ve esaslar kıyasen şube disiplin kurulu için de uygulanır.

Şube Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 42- (1) Şube disiplin kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

1) Disiplin kurulu, sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen üyeleri hakkında soruşturma yapar, bu tüzük ve yönetmelikte gösterilen disiplin cezalarını verir ve sonucunu gereği için genel kurula ve diğer ilgililere bildirir.

2) Yetkisi dışında bir ceza verilmesini gerekli gördüğü durumlarda, dosyayı, önerisiyle birlikte Sendika Merkez Disiplin Kurulu’na sunmak.

3) Görev dönemine ilişkin raporunu hazırlayarak Şube Genel Kurula sunmak.

İl ve İlçe Temsilciliklerinin Oluşumu

Madde 43- (1) Sendika merkez yönetim kurulu kararı ile herhangi bir şube faaliyet alanına girmeyen illerde il temsilcilikleri, şube ve il temsilcilikleri bünyesinde ise ilçe temsilcilikleri kurulabilir.

(2) İl temsilciliklerinin kuruluş ve işleyişlerinde kıyasen şubelerin işleyişine ilişkin usul ve esaslar uygulanır.

(3) İlk defa kurulacak il temsilcilik yönetim kurulu sendika yönetim kurulu tarafından atanır. Geçici yönetim kurulu altı ay içinde temsilcilik genel kurulunu toplar. Temsilcilik genel kurullarında yapılacak seçimlerde yargı gözetimi gerekli değildir. Seçimler genel kurul divanı tarafından oluşturulacak seçim kurulu tarafından gerçekleştirilir.

(4) İlçe temsilcilikleri şube veya il temsilciliği bünyesinde, şube veya il temsilcilik yönetim kurulu kararı ile kurulur. İlçe temsilciliklerinin yönetim kurulları şube veya il temsilcilik yönetim kurulu tarafından atanır. İlçe temsilciliklerinin genel kurulu olmayıp, faaliyetlerini bağlı oldukları şube veya il temsilcilik yönetim kurullarının gözetim ve denetiminde gerçekleştirirler.

İşyeri Temsilciliği

Madde 44– (1) İşyeri Temsilciliği:

(2) Sendikanın iş yerinde temsili ve üyelerin sendikal süreçlere katılması için oluşturulan en önemli organlardandır. İşyerinde bulunan üyelerin yapacağı bir seçimle 4688 sayılı yasa hükümleri göz önüne alınarak sayısı belirlenen yeterince temsilci, bağlı bulunulan şube veya İl temsilcilik yönetim kurulu tarafından işverene bildirilir. Boşalma halinde her defasında aynı yöntemle yeniden temsilci belirlenir.

 

DÖRDÜNCÜ KISIM

Mali Konular

BİRİNCİ BÖLÜM

 

Gelirler Sendikanın Gelirleri

Madde 45– (1) Sendikanın gelirleri şunlardır:

a) Üyelerden alınacak üyelik aidatları,

b) Mal varlığı gelirleri ile mal varlığı değerlerinin devir, temlik ve satışlarından doğan gelirler,

c) Bağışlar ve yardımlar,

d) Sosyal ve kültürel faaliyetlerden elde edilen gelirler,

e) Yayın gelirleri,

f) Diğer gelirler.

Üyelik Aidatı

Madde 46- (1) Sendika üyeleri; yasalar, sendika tüzüğü ve bağlı yönetmeliklerdeki gayelerin gerçekleştirilmesi için yapılacak harcamalara karşılık olmak üzere; üyelik ödentileri üyelik başvuru formuna ve sendika tüzüğünde belirtilen aylık ödenti tutarına göre kamu işverenince aylığından kesilerek beş gün içinde sendikanın banka hesabına yatırılır ve ödenti listesinin bir örneği sendika merkezine gönderilir.

(2) Kamu işvereni, sendikaya üye olan ve üyelik ödentisi kesilen kamu görevlilerinin listesini her ayın son haftasında, işyerinde herkesin görebileceği yerde ilan eder.

(3) Üyelik ödenti tutarı, sendikaya üye kamu görevlisinin damga vergisine tabi brüt gelirleri toplamının binde beş’i oranındadır. 4688 sayılı kanunun 25. maddesinde belirtilen miktarları aşmamak üzere yeniden aidat miktarı belirlemeye genel kurul yetkilidir.

(4) Bütün üyelik aidatları sendika genel merkezinde toplanır.

(5) Aidatlar sendika yönetim kurulunca belirlenecek bankaya yatırılır. Sendika bütçesinde öngörülen ödenekler, ilgili şubeler adına şubenin bulunduğu yerdeki bir bankada açılan hesaba şube giderlerini karşılamak üzere avans olarak gönderilebilir.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Giderler Sendikanın Giderleri

 

Madde 47- (1) Sendika Merkez Genel Kurulunca kabul edilen bütçe dahilinde merkez ve taşra birimlerinin harcamalarına karar vermeye Sendika Yönetim Kurulu yetkilidir.

(2) Sendika kasasında bulundurulacak nakit mevcudu, net asgari ücretin 25 (yirmi beş) katını, şubelerde 2 (iki) katını geçemez.

(3) Sendika, gelirlerini amaçları dışında kullanamaz ve bağışlayamaz.

(4) Sendika üyeleri ve çalıştırdığı kişiler dahil hiç kimseye borç veremez.

(5) Sendika gelirlerini; üyelerinin eğitim, mesleki bilgi ve tecrübelerini artırmak için kullanabilir.

(6) Sendika ve şube yönetim kurullarında aylıksız izinli sayılanların aylıkları, Devlet memurlarında olduğu gibi peşin ödenir. Merkez Sendika Yönetim Kurulu, şubelere gerekli miktarda avans gönderir.

(7) Sendika, envanter defterine kaydedilen ve demirbaş sınıfına giren her türlü eşya ve malzeme hakkında gider olarak işlem yapılamaz.

(8) Sendika Yönetim Kurulu, muhasebe sistemi ve harcamalara ilişkin yönetmelik çıkararak gelir ve giderlerin yapılması ve kaydında uyulacak usul ve esasları belirler.

 

Sendika Bütçesi

Madde 48- (1) Bütçe; Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanır. Genel Kurulun onayına sunulur ve kesin şeklini alır. Bütçe 4 yıllık devre için ve her yıllığı ayrı ayrı olmak üzere Sendika Merkezi ve şubeler itibari ile ayrıntılı olarak hazırlanır. Hesap dönemi takvim yılıdır.

(2) Bütçede:

a) Bütçede sendikanın gelirleri ve kaynakları,

b) Giderleri ve sarf yerleri,

c) Sendikanın her kademesindeki yönetici ve görevlilere verilecek ücretler, sosyal yardımlar, yolluk, gündelik ve ödenekler,

d) Sendika merkezi ve şubelerinde çalışan personele verilecek ücret ve sosyal yardımlar,

e) Sendikanın para, menkul kıymetler ve mal varlıkları (Mal varlıkları, Demirbaş ve Taşınmaz olarak) ayrı ayrı belirtilir.

Ücret, Ödenek ve Sosyal Yardımlar

Madde 49- (1) a) Sendika ve şubelerin yönetim kurulu üyeleri ile başkanlarına verilecek ücretler, her türlü ödenek ve sosyal yardımlar,

b) Sendika ve şubelerin denetleme, merkez disiplin kurulu üyeleri ile istişare organlardaki görevlilere verilecek ödenekler ile,

c) Sendika hizmetleri için geçici olarak görevlendirilen üyelere verilecek ücret, gündelik ve yollukların tavanı,

d) Sendika Merkez Genel Kurulunda tespit olunur.

e) Sendika ve sendika şubelerinde çalıştırılanların iş akitlerini yapmaya, feshe, bunlara ödenecek ücret, yolluk ve tazminat ile diğer sosyal haklarını tespite Sendika Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir.

f) Sendika merkez yönetim kurulu üyeleri ile şubelerdeki aylıksız izinli yöneticiler yılda yirmi gün ücretli izin kullanırlar. Yıllık izinler yılı içinde kullanılacağı gibi bir sonraki yıla da bırakılabilir. İkinci yılın sonunda kullanılmayan izin daha sonra kullanılamaz.

g) Mazeret izinleri 657 sayılı kanun çerçevesinde kullanılır.

Harcırah, Yolluk ve Yevmiyeler

Madde 50- (1) Sendika ve şubelerin her düzeydeki yönetici ve görevlileri ile sendika üyelerine, sendika personeline ve sendika hizmetinde geçici olarak görevlendirilenlere sendika tarafından yurt içi veya yurt dışına geçici olarak görevlendirilmeleri, aynı şekilde kurs, seminer, toplantı ve benzeri faaliyetlere katılmaları halinde kendilerine ödenecek harcırah, yolluk ve yevmiyeler Merkez Yönetim Kurulu tarafından tespit olunur.

Tazminatlar

Madde 51– (1) a) Hizmet Tazminatı: (1) Sendika ve şubelerinde aylıksız izinli olan Yönetim Kurulu üyelerine, görevde kaldıkları her bir hizmet yılı için yılsonu itibariyle bir aylık brüt maaşları tutarında hizmet tazminatı ödenebilir. Hizmet tazminatlarının kanunen ödenmesi gereken vergileri sendikaca karşılanabilir. Görevde iken vefat edenlerin hizmet tazminatları varislerine ödenir. Hizmet tazminatı hesabında bir yıldan az süreler aylara isabet eden miktar üzerinden ödenebilir.

b)Kaza, Malûliyet ve Ölüm Tazminatları:

(1) Merkez Genel Kurul dışındaki sendika ve şube zorunlu organlarının Yöneticilerinden önceden karar almak suretiyle herhangi birinin, Sendika veya şube yönetim kurulunca görevlendirilen teşkilat kademesindeki yönetici, temsilci üyeler ve teşkilatta çalışanlardan herhangi birisinin sendika ile ilgili bir görevi yerine getirmesi esnasında iş kazası geçirerek tedavi görmesi sırasında ve istirahatli olduğu sürece kendilerine Sosyal Güvenlik Kurumlarınca yapılan ödemeler ile esas işlerinde almakta oldukları ücret arasındaki farklar sendikaca karşılanabilir.

(2) İş kazası sonucunda iş yapabilecek derecede malûl kalanlara Sendika Yönetim Kurulu Kararı ile malûliyetleri oranında ve en çok net aylık ücretlerinin 5 katına kadar, iş yapamaz durumda malûl kalanlara net aylık ücretlerinin 8 katı, ölenlerin varislerine net aylık ücretlerinin 10 katı tutarında tazminat ödenebilir. Sendikada çalışan personelin kıdem ve hizmet tazminatı hakları saklıdır.

Parasal Yardımlar

Madde 52- (1) Sendika, üyelerinin görev ilişkisinden ya da sendikal faaliyetlerinden dolayı uğradıkları parasal kayıpları karşılamak amacıyla maddi yardım yapabilir.

(2) Sendika ve şube organlarında görev almaları nedeniyle aylıksız izinli sayılanların, bu görevlerine yeniden seçilemedikleri veya seçilmedikleri takdirde ayrıldıkları kurumlarındaki işlerine dönünceye kadar, sendikadan aldıkları en son aylık tutarında kendilerine aylık ödenir. Bu süre hiçbir şekilde bir ayı geçemez.

Yurt Dışına Gönderilme

Madde 53– (1) Sendika tarafından üyesi bulunulan uluslararası bir kuruluşa veya üst kuruluşun üyesi bulunduğu uluslararası kuruluşlara veya bu kuruluşların dış ülkelerdeki diğer üyelerinin çağrısı üzerine veyahut sendikanın temel amaç ve ilkeleri doğrultusunda toplantı, ziyaret, sendikal faaliyet ve benzeri amaçlarla yurt dışına gönderilen yönetici, müşavir ve temsilcinin ücret ve yollukları sendika tarafından karşılanır. Bu ücret ve yollukların miktar ve esasları Merkez Yönetim Kurulu kararıyla tespit olunur.

 

BEŞİNCİ KISIM

ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER

 

Geçici Hükümler Mal Beyanı

Madde 54 – (1) Sendika ve şube zorunlu organlarına seçilen başkan ve yönetim kurulu üyeleri,10.08.1990 tarih ve 748 sayılı resmî Gazetede yayımlanan “Mal Bildiriminde Bulunulması Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde, mal bildirimlerini kurumlarına yaparlar.

Mal İktisabı

Madde 55– (1) Sendika, amaç ve görevlerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz mal edinebilir.

Adli Takibata Uğrama

Madde 56– (1) Sendika veya sendika şubesi yöneticilerinden bir veya birkaçının Anayasa ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun ve diğer kanunların saydığı konu ile ilgili suçlar dışında sendikal faaliyet sebebiyle adli takibata uğraması veya mahkûm olması halinde gerekli tedbirleri alır.

(2) Bu durumda olanlara, sendika yönetim kurulunun uygun ve gerekli görmesi halinde avukat tutmak dahil hukuki yardım yapılır, ilgilinin tahliyesine kadar ücreti kendisine veya ailesine ödenir. Sendika şubesinin karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uğraması halinde Sendika Yönetim Kurulu, sendikanın karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uğraması halinde de sendikanın bağlı bulunduğu üst kuruluş gerekli tedbirleri alır.

(3) Sendika başkan ve yönetim kurulu üyelerinden her hangi birinin veya, Genel Başkanın yazılı beyanı ile yetkili kılınan şube başkanlarının; kanun ve tüzükte sayılan sendikal faaliyetleri nedeni ile yapmış oldukları basın açıklamaları veya her hangi bir basın yayım organında yer alan beyanları nedeni ile, haklarında açılmış olan maddi ve manevi tazminat davaları ile ceza davalarında cezanın paraya çevrilmesi durumunda ortaya çıkacak tazmin yükümlülüğünden sendika tüzel kişiliği doğrudan sorumlu olup, anılan tazminat miktarı, ilgiliye rücu edilmeksizin sendika tüzel kişiliğince her hangi bir karara gerek duyulmaksızın karşılanır.

Denetim, Kapsam ve Mahiyeti

Madde 57- (1) Sendika ve şubeleri kendi iç denetleme organlarının denetlemesinden başka; Yönetim kurulu, 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 47. maddesi gereği sendikayı her an denetime hazır bulundurur.

Sendikaca Tutulacak Defter, Dosya ve Kayıtlar

Madde 58- (1) Sendika aşağıda yazılı defterleri, dosya kayıtlarını tutar ve fişleri düzenler;

a) Üye kayıt fişleri ve defteri ile çıkış bildirim formları,

b) Merkez Genel Kurul, Merkez Yönetim Kurulu, Merkez Denetleme Kurulu ve Merkez Disiplin Kurulu kararlarının numara ve tarih sırasıyla yazılacağı karar defterleri,

c) Gelen ve giden evrakın tarih ve numara sırasıyla kayıt edileceği gelen ve giden evrak kayıt defterleri ile zimmet defteri,

d) Gelen evrakın aslı, giden evrakın suretlerinin saklanacağı gelen ve giden evrak dosyaları,

e) Aidat, yevmiye, envanter defterleri ile defteri kebir,

f) Gelir makbuzları ve bunların zimmet defteri ile gider evrakı ve bunların saklanmasına mahsus dosyalar tutar. Sendika, tutmakla yükümlü olduğu defter ve kayıtlar dışında yardımcı defterler de tutabilir.

(2) Şubeler de b, c, d fıkrasındaki kayıtları tutmak zorundadır.

Birleşemeyecek Görevler

Madde 59- (1) Merkez, şube ve temsilcilik organlarından yalnızca birisinde görev alınabilir. Yedek üyelik ve üst kuruluş temsilciliği veya yöneticiliği istisnadır. Sendikada bir görevi varken başka bir göreve seçilen kişinin önceki görevi kendiliğinden sona erer.

Yönetmelikle Düzenleme

Madde 60- (1) Genel Kurulun görev ve yetkisine giren hususların dışında kalan konularda Sendikanın ihtiyaç duyacağı yönetmelikler sendika yönetim kurulunca hazırlanıp, merkez yönetim kurulu kararı ile yürürlüğe konulur.

Fesih ve Kapatma Hallerinde Yapılacak İşlemler

Madde 61- (1) Merkez Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. Sendikanın feshi kararı merkez genel kurul delege veya genel kurula katılan üye sayısının üçte iki çoğunluğu ile verilebilir.

Seçimlerde Uyulacak Esaslar

Madde 62- (1) Merkez ve şube genel kurullarının yapılış şekli, zorunlu organların seçimi ve itirazları sonucu seçimlerin iptali veya yenilenmesine ilişkin hususlarda, 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.

Adaylarda Aranacak Şartlar

Madde 63- (1) Merkez ve Şubelerin zorunlu organlarında görev almak isteyen adaylarda aşağıda belirtilen şartlar aranır:

a) Türk vatandaşı olmak,

b) Medeni hakları kullanmaya ehil ve hizmet kolunda fiilen çalışıyor olmak,

c) Kamu Hizmetlerinden mahrum edilmemiş olmak,

d) Zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, dolandırıcılık, hırsızlık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı suçlar ile istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçlarından biriyle veya herhangi bir suçtan dolayı taksirli suçlar hariç toplam bir yıl veya daha fazla hapis cezasına hüküm giymemiş bulunmak.

Profesyonel Çalışma, Uzman Personel ve Danışman

Madde 64- (1) Sendika merkez ve taşra birimlerine bağlı olarak örgütlenme, hukuk, araştırma, çeviri, basın-yayın, sendikal eğitim ve benzeri alanlarda bürolar kurabilir, buralarda sürekli ve geçici olarak profesyonel çalışma koşullarında uzman kişiler ve danışman çalıştırabilir.

Çalışma Ekipleri Oluşturma

Madde 65- (1) Sendika; merkez ve taşra birimlerinin çalışmalarına katılmak, onları desteklemek, sorunları ve çözüm yollarını demokratik yollardan ortaya koymak amacıyla, üyelerden geçici ve sürekli olarak çalışma ekipleri kurabilir, üyelerden ya da başkalarından danışma kurulları oluşturabilir.

Yetkilendirme

Madde 66- (1) Sendikanın taşra teşkilatlarında ilke olarak seçimle görevlendirilmeler esas olmakla birlikte kuruluş aşamasında seçim yapma imkânı bulunmayan durumlarda Sendika Yönetim Kurulunca doğrudan görevlendirme yapılabilir. Bu durumda görevlendirilenlere Sendika Yönetim Kurulunca yetki belgesi verilir.

Zorunlu Organlarda Görev Alanlar

Madde 67- (1) Sendika ve şubelerin zorunlu organlarında görev alan üyelerin emekli olmaları halinde, görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder. Bu göreve devam ettikleri sürece 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu’nun 20. maddesinde belirtilen cezai müeyyidelere tabidirler. Ayrıca bu fiili işleyenler hakkında tüzüğün 32. maddesi hükümleri gereğince işlem tesis edilir. Görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar aylıksız izinli olarak devam eden sendika ve şube yöneticilerinin emekli olmaları halinde aldıkları emekli aylığı sendika aylığından düşülür. Mahalli ve genel seçimlerde aday olanların, sendika organlarındaki görevleri son bulur. Sendika ve şube organlarına seçilip aylıksız izinli olanlar, Sendika adına kurulan kuruluşlar hariç başka bir işle uğraşamazlar.

Tüzük Değişikliği

Madde 68- (1) Sendika tüzük değişikliği için merkez genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin üçte ikisinin katılımıyla toplanır ve delege veya genel kurula katılan üye tam sayısının 2/3 oy çokluğu ile karar alır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz. İkinci toplantıda merkez genel kurul delege veya genel kurula katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alır. Tüzük değişiklikleri, ilgili mercilere ve sendikanın üyesi olduğu üst kuruluşa bildirilir.

Demirbaş Eşyanın Kayıt, Devir, Satış ve Terkini

Madde 69– (1) Sendika veya şubeler adına satın alınacak demirbaş eşyanın kayıt, devir, satış ve terkini ile ilgili esas ve usuller, sendika Yönetim Kurulunca çıkarılacak Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliğinde belirtilir.

Yönetmelikler

Madde 70- (1) Genel Kurulun görev ve yetkisine giren hususların dışında kalan konularda Sendika tüzüğünde belirtilen yönetmelikler ile tüzükte açıklık bulunmayan konularda gerekli görülen yönetmelikler Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanır ve yürürlüğe konur.

Yürürlük ve Yürütme

Madde 71- (1) İşbu tüzük hükümleri genel kurul tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer ve Sendika Yönetim Kurulu tarafından yürütülür.

Yükleniyor...